A legjobbakból kiválasztani a
legjobbakat? Azt gondolnánk, nagyon egyszerű feladat. Pedig nem. Nagyon is nehéz.
És egy teljesen sötét teremben, „látóként” „vakok” (az idézőjeleket később nagyon
is megmagyarázom) segítségével poharak után tapogatózva kóstolni? Hát az sem
egyszerű. Nem, nem fizikailag nehéz egyik történet sem. Hanem, bármennyire
szentimentálisan hangzik is, lelkileg. A borok ugyanis sok mindent megmutatnak.
Néha olyan világba vezetnek, amely ott van, bennünk, mélyen, és időnként bizony
valahogy átfordítódnak a kortyok a lélek nyelvére.
A Borgőz a média zsűriben - Fotó: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kft. |
A 2012-es VinAgora Borgála sokak
számára emlékezetes marad. Nekem különösen, hiszen idén az a megtiszteltetés ért,
hogy részt vehettem a média zsűri munkájában, valamint egy
érzéseket-gondolatokat (f)elszabadító láthatatlan kóstolón. Mielőtt azonban ezekről
mesélnék, szívből gratulálok valamennyi díjazottnak, hiszen Magyarország
legrangosabb, és egyetlen akkreditált nemzetközi borversenyén 630 nevezésből elnyerni
a 4 Champion díj, a 2 nagyarany, a 89 aranyérem, a 107 ezüstérem, illetve a 8
fajtabor díjának egyikét, nem kis elismerés. Nem szabad megfeledkezni azonban a
szakmai zsűri elképesztő volumenű munkájáról sem. Amikor a pincészetek
képviselői átvették az okleveleket Dr. Kállay Miklóstól, a Magyar Bor Akadémia
elnökétől, talán akadt, akinek eszébe jutott az a három napon át végzett
precíz és fegyelmezett szakmai munka is, amely nagyban hozzájárult ahhoz, hogy
a hiteles eredmények és a megbízható borértékelések alapján bizalommal választják
majd a borkedvelők a díjat nyert pincészetek VinAgora matricákkal
megkülönböztetett borait.
Dr. Kállay Miklós, a Magyar Bor Akadémia elnöke adta át a díjakat |
Kicsit én is belekóstolhattam
tehát a „nagyok” munkájába a 10 fős média zsűri csapatban, ahol olyan csoporttársakkal együtt zsűrizhettem, mint Cseh Márton sommelier, Dr.
Freund Tamás agykutató, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézetének
igazgatója, Gyimesi Zsuzsa, a HVG
Kiadó gasztronómiai szakértője, Fehér
Zsombor, a Kerekes Band alapítója, Kovács
Lázár, a TV Paprika házigazda séfje, László
Ágnes, a Budavári Borfesztivál sajtófőnöke, Mátyók József, a TV2 Borkultusz borkultúra magazinjának producere, Ördögh Bálint, a GoodFood Világkonyha
magazin vezető szerkesztője, és Varga
Gábor, a desszert.eu kreatív cukrásza. A dolgunk látszólag nagyon egyszerű
volt, Zilai Zoltán, a VinAgora
Nemzetközi Borverseny igazgatójának szakmai irányításával három kategóriában (száraz
fehérbor, száraz vörösbor, édes fehérbor) kellett kiválasztanunk 3-3 aranyérmes
tétel közül, hogy melyikük kapja a média zsűri különdíját.
A médiazsűri - Fotó: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kft. |
Ez egyáltalán nem volt egyszerű
feladat. Az értékelés ugyanis most nem is annyira szigorú szakmai bírálaton alapult,
hanem inkább saját – és fogyasztói – ízlésen, illetve egyéni szempontokon. Kovács Lázár séf például a médiazsűrizés
során sem tette le a fakanalat: ő elsősorban az alapján pontozott, hogy a
gasztronómiában hogyan tudná elhelyezni az adott bort, mennyire inspirálja őt
az adott tétel. Lázár a borral való főzés titkaiba is beavatott minket a
vörösborok zsűrizésénél. Tanácsa alapján, ha egy nagy formátumú vörösborból - amelyet
szívünk szerint nem is használnánk főzéshez - egy keveset öntünk a serpenyőbe,
ehhez némi minőségi vajat adunk, majd mindezt megszórjuk nagy szemű sóval és
frissen őrölt borssal, és nem forraljuk, csak 80 fokra hevítjük, egy
fantasztikus alapot kaphatunk, amelyben a bor zamata, íze, fűszeressége
megmarad, kidomborodnak az aromák, és egy nagyon finom krémesség is megjelenik.
Szarvas- vagy marhahúsokhoz felejthetetlen.
Kovács Lázár séf - Fotó: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kft. |
A sokak által a „One More Drink,
Lacikám?” sor kapcsán ismert Kerekes Band frontembere, Fehér Zsombor is mesélt borokhoz fűződő viszonyáról. A zenekar
tagjai egriek, így az egri Simon Pincészet borai közül választották ki azt a
2006-os Bikavér Superior bort, amely szerintük leginkább jellemzi a zenekart,
és amely azóta a Betyár nevet viseli. Zsombor hozott is magával mutatóba egy
palackkal.
Fehér Zsombor (Kerekes Band) - Fotó: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kft. |
A száraz fehérbor kategóriában még
teljesen egyértelmű volt a döntésünk, a pontozásaink alapján első helyre befutó
Frittman Testvérek Kft. 2009-es Fahordós
Ezerjója lett a nyertes. A médiazsűrizés ugyanis megengedi a jó hangulatú
vitákat, a vélemények ütköztetését, így nem kizárt, hogy mégsem a legtöbb
pontot elért bor kapja végül a különdíjat. A száraz vörösbor kategóriában a Takler Pince Kft. Cabernet Sauvignon
Reserve tétele nyert, itt sem volt kérdéses a döntés. Ami azonban az édes
borok kategóriáját illeti, nos, itt kettészakadt a zsűri. Pontszámaink alapján
a Pannon Tokaj Pincészet 2006-os Tokaji Aszúeszenciája került első helyre, de voltak
olyanok köztünk – őszintén bevallva jómagam is – akik a Fitomark-94 Kft.
2000-es 6 puttonyos Tokaji Aszúját szerették volna befutóként látni. Ez az a
szituáció, amikor bár nehéz érvelni, de muszáj: az egyik bor vibrálóan friss
aromái és fiatalsága miatt, a másik bor pedig pontosan érettsége, és gyönyörű
komplexitása miatt nyerte el a zsűri tetszését. Egy kis eszmecsere, kézfeltartós
szavazás, és végül mégis a Pannon Tokaj
Pincészet 2006-os Tokaji Aszúeszenciája került első helyre.
Édes "vita" - Fotó: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kft. |
Aztán egy – nem túlzás - örök
életre meghatározó élményben lehetett részem: Mesterkóstoló a sötétben. Olyan
helyzetbe kerültem, amelybe eddig még soha. Egy vaksötét teremben kóstoltunk
három VinAgora Borversenyen kiváló eredményt elért bort, és három külföldi,
nemzetközileg elismert csúcsbort. Elsősorban arról szólt ez a program, hogy
milyen érzés vaksötétben kóstolni, mennyire befolyásolja a szem kizárása az
érzékelést és az értékelést, valamint, hogy milyen stílusjegyet képvisel a
nemzetközileg jegyzett minőség és egy nemzetközileg elismert borverseny
legnagyobb díjával rendelkező bor. Ennél azonban sokkal többről szólt ez a
kóstoló:
Szepsy István, Tiffán Ede és Zilai Zoltán - Fotó: Nagy Zita |
Szepsy István, Tiffán Ede, és
Zilai Zoltán vezetésével indulunk a nagy kalandra. Még egy külső, világos
teremben beszélgetünk arról, hogyan zajlik majd a kóstoló, mit hol találunk az
asztalokon. Mindenki arra számít, hogy majd szépen elfoglaljuk a helyünket,
feltérképezzük a helyszínt, és lekapcsolják a világítást. Nem így történt. Egy
másik, teljesen sötét terembe ugyanis már csak Margit és István segítségével
juthatunk be. Ők a Láthatatlan Kiállítás munkatársai. Vakok, de ahogy rövid
időn belül megértem, nagyon is teljesek és látók.
Hármas csoportokban vezetnek be
minket a terembe, amelyről fogalmunk sincs, milyen, mekkora, hogy van
berendezve, és hogy mi hol található. A mi csoportunkat István vezeti. Kezem a
jobb vállán, a mögöttem álló genovai lány jobb keze a jobb vállamon.
Elindulunk. Belépve a terembe becsukódik mögöttünk az ajtó. Vaksötét van.
István biztosan megérzi megtorpanásomat, elbizonytalanodásomat. Mint aki célt
veszített, vagy akadályba ütközött, automatikusan lassítok. Ő is. Kezemre teszi
kezét, és úgy mondja: nem kell nyugtalankodni. Aztán nagyon magabiztosan vezeti
tovább a sort. Nem tehetek mást, követem, felveszem a ritmusát, átadom magam a
teljes bizalom érzésének, és igyekszem elfelejteni, hogy mindjárt felborítok
egy poharakkal teli asztalt, vagy összeütközöm valakivel a sötétben. Fejben
próbálom elképzelni, milyen lehet a terem, de nem tudom, mi a valóság, és bevallom,
ez egy kicsit különös érzés. Tudom, hogy hét pohár van az asztalon, és azt is,
hogy a többiek – Szepsy Istvánnal, Tiffán Edével és Zilai Zoltánnal együtt –
már bent ülnek a teremben.
István a székemhez vezet, megkérdezi
a keresztnevemet, majd azon szólítva kedvesen, azt mondja, megérkeztünk, ez
lesz az én helyem. Ráteszi a támlára a kezemet, megkérdezi, hogy minden rendben
van-e, aztán elenged. Megoldom a leülést, majd nagyon óvatosan kitapogatom a
poharakat. Elkezdődik a kóstoló. Furcsa érzés, ahogy hallom, hogy valaki
beszél, még azt is, hogy körülbelül milyen irányból, és arra fordítom
ösztönösen a fejemet, hogy felvegyem vele a szemkontaktust. De csak a
vaksötétet „látom” mindenhol. Margit és István tölti ki a borokat, csupán annyi
kérésük van, hogy egy picit kopogtassunk azzal a pohárral, amelybe éppen
tölteniük kell. Teszik úgy mindezt, hogy egy csepp sem megy mellé, és pillanatok
alatt megtalálják az éppen aktuális poharat. Valaki jelzi, hogy vizet kér, vagy
éppen egy újabb poharat, Margit és István csak annyit mond: Viszem!, majd
néhány másodperc múlva már a „Tessék! - Köszönöm!” párbeszédet hallom. Én még
fel sem fogtam ki szólt, és honnan, míg Istvánék már teljesítették is a kérést.
Vaksötét - Ennyit láthattunk a kóstoló során |
Nem látok arcokat, így újabb
gondolat merül fel bennem. Ismerem Szepsy István, Tiffán Ede, Zilai Zoltán
arcát és hangját. De ha soha nem láttam volna őket, vajon milyen arcokat
társítanék a hangokhoz? Aztán ahogy a borokat kóstolgatjuk a sötétben, és
minden aromát sokkal intenzívebben vélek érezni, eszembe jut valahonnan Al
Pacino, az Egy asszony illata, és a tangós jelenet. „Nagyon kellemes illatot
érzek Ön körül. Ne segítsen! Ogilvy Sisters szappan!” – mondja a vak ezredes Donna-nak,
filmbeli partnerének. Mosolygok, és valahogy kezdem magam jól érezni. Múlik a
feszültség, enged a sötét ridegsége, ahogy István az asztalomhoz ér, érzem határozottságát
és pozitív kisugárzását, humorral kezel minden apróbb fennakadást. Furcsa, de
azt érzem, biztonságban vagyok mellette. Aztán belül itt szabadulnak el bennem
az érzések és gondolatok...
Mert hát hogy is van ez? Én látó
vagyok, ők vakok. Ők az én természetes közegemben, tehát a fényben ugyanúgy
mozognak és tájékozódnak, mint itt, a vaksötétben. De én az ő „közegükben”, a teljes
sötétségben elveszem. Ki akkor a teljes, és a látó? És még sok gondolat cikázik
a fejemben. Egy biztos, mostantól másképpen tekintek a vakokra, átértékeltem
magamban sok mindent, és nem elsősorban velük, hanem magammal kapcsolatban.
Gyakran gondoljuk magunkról, hogy látunk, tehát teljesek vagyunk. De itt megértettem,
hogy hiába a látás képessége, ha nincs hozzá megfelelő látásmód. István és
Margit ezt mutatta meg nekünk.
István keze számomra a segítő kéz
volt ezen a délutánon, amelyre bármikor számíthattam. Tudatosult bennem, hogy
másképpen nem megy. Nemcsak itt, a vaksötétben, de az élet más területein sem.
Ha a másik elbizonytalanodik, félelmei támadnak, vagy kétségei, nincs más út,
segítő kezet kell nyújtani. Fel kell ajánlani jobb vállunkat, tegye rá a kezét,
és az ő tempójában kell vezetni a sötétben, mindaddig, amíg mosolyra nem
húzódik a szája. Nehéz küldetés, de Margit és István ereje meggyőzött arról,
hogy nem lehetetlen. A kóstoló végén felkapcsolják a villanyokat, a terem
egyáltalán nem olyan, ahogy elképzeltem, egészen máshogy van berendezve, ha
egyedül kellett volna bemennem, valószínűleg jó pár pohár bánta volna. Tiffán
Ede a végén viccesen megjegyzi: - A
legszörnyűbb érzés az volt, hogy háromszor üres pohárból próbáltam kóstolni. Érdemes
kipróbálni tehát a teljes sötétben kóstolást, jóval összetettebb élményt ad még
a fekete poharas kóstolásnál is.
A gálán az összes benevezett bor kóstolható volt - Fotó: Nagy Zita |
A délután-este aztán a VinAgora borgála forgatagában telt. A kóstolt borok elemzése és leírása ezúttal elmarad, és nem csak a borok nagy száma miatt, hiszen a borgálán valamennyi benevezett bor, vagyis több mint 600 tétel kóstolható volt, hanem mert a magam részéről ez a nap leginkább a lelki rezdülésekről, az emberi érzésekről és értékekről, a csapatmunkáról, az összetartásról szólt. Ezt tükrözték a díjak, valamint a média zsűri munkája is, és ebben a szellemben zajlott a mesterkóstoló is, amely ugyanolyan értékmutató volt, mint maga a VinAgora borverseny. Ilyenkor érzem azt, hogy a borok világa még rengeteg felfedezni valót és titkot rejt, és nem utolsósorban mindig tanít valamire.
Fotók: Magyar Szőlő- és Borkultúra Kft., Szigetváry Zsolt, és Nagy Zita, Borgőz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése